24/1/08

Completant la trilogia: Codis, l'Església i Criptologia

La lectura té molts beneficis per a la salut. Segons diuen els experts: tranquil·litza, ordena els pensaments, ajuda a construir opinions, millora el coneixement de la realitat, forma i educa, etc. Amb l'objectiu d'aprofitar tots aquests beneficis m'he plantejat molt seriosament convertir el 2008 en un any de Lectura. Per això he començat ja a llegir algun dels llibres que el Tió de Nadal i els bons Reis d'Orient em van portar.
He iniciat l'any amb un llibre que vaig demanar posant moltes expectatives en ell: Fortalesa digital, d'en Dan Brown, l'autor d'El Codi Da Vinci. Aquest llibre, escrit abans que el Codi i que l'altre gran èxit de l'autor, Àngels i Dimonis, manté el mateix ritme trepidant, plantejament dramàtic, narració directa i suspens que aquestes dues obres amb la qual cosa, a qui li hagin agradat ja aquests dos best sellers, segur que també li agradarà i l'enganxarà Fortalesa digital.
Fortalesa digital va posar la primera pedra d'un estil narratiu i temàtic que va explotar amb el Codi Da Vinci: un personatge masculí i un de femení que tenen o tindran relacions sentimentals, persecucions intrigants que acaben amb "sang i fetge" i sempre degut a la necessitat de desxifrar un codi a contracorrent - en el Da Vinci era la veritat sobre la descendència de Crist, en els Àngels i Dimonis per aturar la caça de cardenals, i en aquest darrer desencriptar un codi que pot acabar amb la seguretat a Internet-. Al mig de la història hi ha també lloc per a traicions impensables i per a solucions a la trama totalment imprevisibles. És el segell d'en Dan Brown que tant enganxa als seus lectors, entre els quals m'hi compto jo, naturalment.

Maltractant la llengua: error o perversió

Continuem amb la mala imatge de les empreses…Babybel

La publicitat busca sovint l’impacte a base d’utilitzar trucs enginyosos o analogies que relacionin les marques, productes, serveis que publiciten amb paraules que reforcin el record o creïn imatge i de retruc notorietat. Aquesta opció penso que podria ser a priori la utilitzada per la nova campanya engegada per la mundialment famosa marca de formatges "Babybel" en col·laboració amb el Barça. Però l’engranatge publicitari se’ls ha quedat encallat. M’explico a continuació.

Resulta que fent ús d’actors/jugadors dobles més joves que els "cracks" blaugrana com Eto’o, Puyol, Valdés, etc l’elaboradora de formatges francesa "Fromageries Bel", pretén dur a terme una promoció dels seus, al meu parer, magnífics formatges "Mini Babybel" entre la població o consumidors espanyols per tal d’impulsar les seves vendes i millorar la seva notorietat, signant un contracte de patrocini amb el club i convertint-se en "Formatge Oficial del Barça". És discutible fins a quin punt el Barça pot arribar a vendre el seu nom i en aquest cas a un formatge i convertir-lo així en "Oficial", però el que és terrible és que ni publicitaris ni agents de l’empresa, ni agents potser del club s’adonessin que la campanya conclou amb el lema increïble de "Mini Babybel: el Fortmatge Oficial del FCB". És que les agències de publicitat no tenen correctors ortogràfics? És que ningú ha revisat l’edició de l’anunci abans de distribuir-lo i contractar-ne les insercions als mitjans publicitaris? És que ningú ha estat capaç de revisar l’ortografia o gramàtica de la frase principal o missatge que es pretén transmetre: formatge oficial del Barça? És que el Barça ven la seva marca, el seu nom i no controla el bon ús de la mateixa? Així, el màgic senyor vicepresident del Barça, senyor Marc Ingla, responsable de l’explotació els darrers anys del Màrqueting i la imatge corporativa del club, no té cap gabinet ni departament que s’encarregui del control de l’ús d’aquest nom que és Barça?

No sé a qui culpar més de l’errada, l’agència publicitària, l’empresa comunicant o el club, però suposo que tot això que avui està tant de moda com és el "Control" no ha funcionat adequadament en aquest cas. Segurament el públic objectiu de la campanya ni s’ha adonat de l’errada (joves ben joves i no tan joves) però sí que ens n’hem adonat els que no som públic objectiu de la campanya. Ara bé, i degut al nivell de "recargolament" que té avui dia la comunicació publicitària per a buscar efectes colaterals i millorar la notorietat de les marques, no puc fer més que sospitar que darrera l’errada hi ha una intenció d’impacte –negatiu en aquest cas- sobre un públic objectiu no consumidor del producte –d’àmbit català preferentment- per tal de que aquest recuperi en la seva ment el nom i la marca del formatge i el tingui present en el seu ordre de preferències quan un dia de cada dia o el cap de setmana i visiti un centre comercial esculli la marca de formatges perquè la té més present que altres potser millors o més adequades al gust i necessitat del seu fill. És la perversió de la comunicació actual.

15/1/08

Any nou, vida nova i...eleccions.

Bon any a tots!
Continuo amb la dèria blogaire que darrerament tinc una mica abandonada, però com que tot bon inici d'any es comença amb proposicions a complir, aquí teniu les meves:
1-Realitzar més aportacions al bloc i reformar-lo amb un nou disseny.
2-Pel que fa a la coral La Nova Harmonia em proposo dur a terme una fita històrica amb ella: gravació d'un CD amb les nostres cançons de sempre i les més actuals del repertori.
3-Desrovellar (no sé si existeix en català aquesta paraula) l'anglès que sabia i havia après a cop de lectura de llibres i audicions en CD.
4-Fer una mica més o bastant més esport: la bicicleta m'ha d'ajudar quan arribi la primavera.
Més endavant detallarem més bones propostes per a aquest 2008.