9/11/07

Vichy Catalan: anem bé amb empreses com aquestes...

Avui faig una aportació que tindrà dues vessants ben clares: la primera té a veure amb el respecte a la llengua, la nostra, la catalana; i l'altra des del punt de vista del Màrqueting i com no s'ha de fer una nota de premsa.
Tots estareu al cas de les darreres notícies aparegudes sobre la guerra de l'aigua termal de Caldes de Malavella entre el balneari Vichy Catalán i el balneari Prats. Aparentment tot és una qüestió d'interessos per l'explotació de les aigües termals d'aquesta localitat gironina però a mi particularment m'interessa una cosa que va succeir a principis de setmana: el comunicat de premsa de l'empresa Vichy Catalán per a aclarir la situació.
Com ja sabeu el balneari Prats va aparèixer als mitjans de comunicació a finals de la setmana passada per a denunciar que des del dia 31 d'octubre que Vichy Catalán no li subministrava aigua del manantial. El país i fins i tot el poble de Caldes es va posicionar a favor d'aquest balneari gràcies a la manipulació de la informació que sobretot la televisió ens va fer arribar als televidents. Jo, particularment esperava que Vichy Catalán, una empresa i una aigua ben coneguda a Catalunya, donessin la cara i apareguessin als mitjans informant de quina era la seva posició en respecte al litigi i a les notícies aparegudes. Aquest comunicat va arribar finalment el dia 5 de novembre, crec que massa tard, i en un format un pèl "desfassat". Després explicaré perquè penso això, però ara em centraré en l'atac a la llengua per part d'una empresa que jo em pensava que era respectable i arrelada al territori -ara he vist que els que la governen no estan tan arrelats com em pensava-.
Resulta que emeten el comunicat als diaris de més audiència, entre ells "La Vanguardia", i en ell expliquen, en català -presumiblement- tots els fets punt per punt de la guerra dels balnearis. Tot molt bé, estructurat, però... al tercer paràgraf em trobo amb el primer despropòsit i atemptat a la llengua: l'ús d'"el qual, la qual, els quals, les quals, quin, quina, quins quines". Resulta que el que ha escrit el text i que deu formar part del gabinet de comunicació del grup Vichy Catalán no sap utilitzar-los o bé desconeix la seva existència i es dedica a canviar totes les formes castellanes conegudes per "cuyo, cuyas, cuyos, cuyas" per "el qui, la quina". Des del meu punt de vista és una barbaritat però és que més endavant torna a fer el mateix. Després de llegir-lo tot comprenc el perquè una empresa d'origen català com aquesta no ha canviat el nom durant la seva llarga història i continua dient-se Vichy Catalán.
Des del punt de vista de Màrqueting els comunicats de premsa han de sorgir en el moment adequat, previ o a l'inici d'una possible crisi, per tal de poder tallar en sec el mal que es pugui haver fet a l'empresa o al seu nom comercial pel fet d'haver aparegut en els mitjans relacionada amb algun fet negatiu. Un comunicat de premsa és essencial per a la política de comunicació d'una empresa ja que redueix el "soroll" de les notícies aparegudes en els mitjans a més d'oferir un aire de serietat, formalitat o solemnitat. Comunicats de premsa en fan tot sovint empreses com Repsol quan tenen una fuita en algun vaixell de petroli, o una empresa química quan té una fuita de gasos lacrimògens, etc. Vichy Catalán en va fer ús però al meu parer massa tard per a tallar les informacions contradictòries sobre el seu paper en la crisi de subministrament d'aigua al balneari Prats, sota un format massa seriós, de disseny més propi d'una empresa dels anys 20 que del segle XXI, i a sobre que van tenir temps més que suficient per a redactar-lo correctament resulta que el fan públic i hi ha faltes d'ortografia i gramàtica. Em va decebre molt malgrat que de jove en vaig ser consumidor diari. Avui, Vichy Catalán em sembla una aigua massa salada però a més decepcionant en els aspectes que us he descrit.

3/11/07

I vam anar a veure un musical


Els Miserables ja hem tornat de Londres i amb moltes ganes de repetir una experiència com la que hem viscut. És ben sabut que érem un grup bastant nombrós i que costa organitzar-se i prendre decisions però...he de dir que som un grup "collonut" i que tots anàvem amb moltes ganes de passar-nos-ho bé i de disfrutar de la ciutat, del musical i sobretot de nosaltres mateixos. Per això penso que ens van quedar ganes de repetir l'experiència ben aviat.
A tots aquells amics nostres que no heu pogut venir aquesta vegada de viatge i que segur que teniu ganes de veure la nostra experiència us donem l'adreça on podreu veure les nostres fotos i "viure-les" una miqueta. Aquí la teniu: http://picasaweb.google.es/Jcamprup/MISERABLES_LONDRES